-
Opis przedmiotu zamówienia:
1. Umowa zlecenie na opracowanie i realizację w 2023 r., zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 218, 956), rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno - edukacyjne (Dz.U.2011.50.259), oraz Krajowym Programem Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na 2022 przyjętym Uchwałą Rady Ministrów Nr 248 z dnia 9 grudnia 2022 r. (Dz. U. 2022 poz. 1259):
1) Programu Korekcyjno- Edukacyjnego dla Sprawców Przemocy w Rodzinie oraz
2) Pogłębionego Programu Psychologiczno- Terapeutycznego dla sprawców przemocy w rodzinie.
2. Realizacja oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych oraz psychologiczno-terapeutycznych wobec Sprawców Przemocy w Rodzinie ma na celu:
-
powstrzymanie osób stosujących przemoc w rodzinie przed dalszym stosowaniem przemocy;
-
rozwijanie umiejętności samokontroli i współżycia w rodzinie;
-
kształtowanie umiejętności w zakresie wychowywania dzieci bez użycia przemocy w rodzinie;
-
uznanie przez osobę stosującą przemoc w rodzinie swojej odpowiedzialności za stosowanie przemocy;
-
zdobycia i poszerzenia wiedzy na temat mechanizmów powstawania przemocy w rodzinie;
-
zdobycie umiejętności komunikowania się i rozwiązywania konfliktów w rodzinie bez stosowania przemocy;
-
uzyskanie informacji o możliwościach podejmowania dalszych działań terapeutycznych.
3. Zgodnie z § 5 rozporządzenia w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne (Dz.U.2011.50.259), oddziaływania korekcyjno-edukacyjne wobec osób stosujących przemoc w rodzinie są kierowane
w szczególności do:
-
osób skazanych za czyny związane ze stosowaniem przemocy w rodzinie, odbywających karę pozbawienia wolności w zakładach karnych albo wobec których sąd warunkowo zawiesił wykonanie kary, zobowiązując je do uczestnictwa w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych lub pogłębionych oddziaływaniach psychologiczno-terapeutycznych w przedmiocie przeciwdziałania przemocy
w rodzinie,
-
osób stosujących przemoc w rodzinie, które uczestniczą w terapii leczenia uzależnienia od alkoholu lub narkotyków, lub innych środków odurzających, substancji psychotropowych albo środków zastępczych, dla których oddziaływania korekcyjno-edukacyjne mogą stanowić uzupełnienie podstawowej terapii;
-
osób, które w wyniku innych okoliczności zgłoszą się do uczestnictwa w programie korekcyjno-edukacyjnym lub pogłębionych oddziaływań psychologiczno-terapeutycznych w przedmiocie przeciwdziałania przemocy w rodzinie pogłębionych oddziaływaniach psychologiczno-terapeutycznych w przedmiocie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
4. Osobę stosującą przemoc w rodzinie, u której zostało rozpoznane uzależnienie od alkoholu lub narkotyków, lub innych środków odurzających, substancji psychotropowych albo środków zastępczych, kieruje się w pierwszej kolejności na terapię uzależnienia, zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia.
-
Kwalifikacje osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne oraz psychologiczno-terapeutyczne.
Specjaliści posiadający kwalifikacje do prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych, zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne (Dz. U. 2011.50.259), tj. osoby które:
-
ukończyły studia II stopnia na jednym z kierunków: psychologia, pedagogika, pedagogika specjalna, nauki o rodzinie, politologia, politologia i nauki społeczne
w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacji lub pracy socjalnej, albo na innym kierunku uzupełnionym studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki, resocjalizacji;
-
posiadają zaświadczenie o ukończeniu szkoleń w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w wymiarze co najmniej 100 godzin, w tym w wymiarze 50 godzin w zakresie pracy z osobami stosującymi przemoc w rodzinie;
-
mają udokumentowany co najmniej 3-letni staż pracy w instytucjach realizujących zadania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Wymiar godzin ukończonych szkoleń z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym również szkoleń w zakresie pracy z osobami stosującymi przemoc w rodzinie, musi jednoznacznie wynikać z zaświadczeń, certyfikatów, innych dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje. W przypadku, gdy zaświadczenie/ certyfikat nie zawiera szczegółowych informacji odnośnie spełnienia warunków uprawniających do prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych – osoba prowadząca zajęcia powinna dostarczyć dodatkowe zaświadczenie z uszczegółowieniem godzin i zrealizowanych zajęć.
III. Założenia organizacyjne
-
Wykonawca zobowiązuje się do przeprowadzenia rekrutacji uczestników do Programu Korekcyjno-Edukacyjnego oraz Pogłębionego Programu Psychologiczno-Terapeutycznego dla Sprawców Przemocy w Rodzinie.
-
Rekrutację do programów prowadzi się m.in. w oparciu o:
-
działania informacyjne o programach (rozpowszechnianie informacji o możliwościach korzystania z programów, ich istocie, miejscu i sposobie realizacji itp. – ogłoszenia na stronach internetowych, broszury, ulotki, kampanie społeczne itp.),
-
współpracę z instytucjami, m.in. zakładami karnymi, aresztami śledczymi, sądami, prokuraturą, Policją, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, ośrodkami pomocy społecznej (przekazywanie informacji, spotkania, konferencje itp.).
-
Oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych oraz psychologiczno-terapeutycznych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie nie prowadzi się w miejscach, w których udziela się pomocy i wsparcia ofiarom przemocy w rodzinie, zgodnie z § 7 ww. rozporządzenia.
Realizatorzy mogą korzystać z lokali wynajmowanych, udostępnianych przez inne podmioty na zasadach porozumień bądź w innym trybie.
-
Liczba godzin programów musi wynikać z konkretnej metody, wg której prowadzone są oddziaływania, gwarantując realizację zakładanych celów. W programach należy wskazać jednoznacznie, czy są one realizowany w wymiarze godzin zegarowych czy dydaktycznych. Zajęcia powinny być prowadzone w formie spotkań indywidualnych
i sesji grupowych (w tym minimum 1 spotkanie indywidualne z każdym uczestnikiem programu). Przerwy pomiędzy zajęciami nie mogą być dłuższe niż 2 tygodnie (dopuszcza się wyjątek od tej zasady w sytuacji wystąpienia dni świątecznych/ wolnych od pracy).
-
Liczebność grupy, z którą rozpoczynane są oddziaływania korekcyjno-edukacyjne oraz psychologiczno-terapeutyczne musi gwarantować możliwość efektywnego zrealizowania założeń programu, a także utrzymanie ciągłości prowadzonego programu w sytuacji rezygnacji części uczestników. Zaleca się, aby oddziaływania korekcyjno-edukacyjne rozpoczynane były z grupą liczącą minimum 5 osób.
-
Realizator programów zobowiązany jest określić:
-
łączny czas trwania poszczególnych programów, ze wskazaniem liczby godzin do zrealizowania z podziałem na sesje grupowe i indywidualne;
-
harmonogram zajęć,
-
częstotliwość spotkań,
-
bloki tematyczne ze wskazaniem liczby godzin,
-
liczbę uczestników,
-
formy i metody pracy,
-
rodzaj prowadzonej dokumentacji,
-
sposób monitorowania,
-
sposób ewaluacji.
IV. Założenia merytoryczne
-
Założenia teoretyczne programu korekcyjno-edukacyjnego dla sprawców przemocy w rodzinie:
-
programy korekcyjno-edukacyjne mogą mieć różne podstawy teoretyczne, wynikające z diagnozy klientów przewidywanych do objęcia oddziaływaniami i miejsc prowadzenia zajęć;
-
należy określić model, na którym oparty jest program korekcyjno-edukacyjny np. The Duluth Model, TZA itp. oraz wskazać w jakim zakresie - pełny, elementy, modyfikacja. W programach autorskich należy wskazać podstawy teoretyczne.
-
W ramach realizacji programu korekcyjno-edukacyjnego należy opracować:
-
zasady selekcji i naboru uczestników uwzględniające rozpoznanie ich sytuacji rodzinnej, diagnozę ich osobowości i stanu psychicznego, wskazania do udziału w programie.
-
reguły uczestnictwa w programie w formie dokumentu podpisywanego przez uczestników, tzw. kontraktu, uwzględniające w szczególności:
-
wymóg uznania osobistej odpowiedzialności za fakt stosowania przemocy
w rodzinie,
-
formalne wymogi dotyczące systematycznej obecności na zajęciach,
-
zobowiązanie do zgodnego z zasadami współżycia społecznego zachowania
w trakcie uczestnictwa w zajęciach,
-
zobowiązanie do powstrzymywania się od zachowań i postaw agresywnych
w kontaktach z członkami rodziny i z innymi ludźmi,
-
zobowiązanie do powstrzymywania się od spożywania alkoholu, narkotyków
i innych substancji psychoaktywnych.
-
Pogłębiony Program Psychologiczno- Terapeutyczny stanowi uzupełnienie programu korekcyjno- edukacyjnego dla sprawców przemocy w rodzinie stąd też będzie on realizowany w odniesieniu do tych osób, u których zostanie wykazana przez specjalistów, konieczność realizacji pogłębionych działań psychologicznych i terapeutycznych, a uczestnictwo w programie korekcyjno- edukacyjnym okazało się niewystarczającą formą oddziaływań. Adresatami programu będą osoby, które wyrażą gotowość do osobistej, pogłębionej pracy psychologiczno- terapeutycznej w obszarze zmiany postaw i zachowań w relacjach z bliskimi:
-
podstawą oddziaływań w ramach programu psychologiczno-terapeutycznego jest praca w obszarze osobistym.
-
Program jest adresowany do osób, które przeszły podstawowy cykl pracy korekcyjno-edukacyjnej w ramach Programu Korekcyjno-Edukacyjnego dla osób stosujących przemoc lub były objęte innymi oddziaływaniami o podobnym charakterze, ale też dla wszystkich zmotywowanych osób stosujących przemoc, które mają gotowość do osobistej, pogłębionej pracy psychologicznej w obszarze zmiany postaw i wzorców zachowań w relacjach z bliskimi.
-
W ramach realizacji programu psychologiczno-terapeutycznego należy opracować:
-
zasady selekcji i naboru uczestników uwzględniające rozpoznanie ich sytuacji rodzinnej, diagnozę ich osobowości i stanu psychicznego, wskazania do udziału w programie.
-
reguły uczestnictwa w programie w formie dokumentu podpisywanego przez uczestników, tzw. kontraktu, uwzględniające w szczególności:
-
wymóg uznania osobistej odpowiedzialności za fakt stosowania przemocy
w rodzinie,
-
formalne wymogi dotyczące systematycznej obecności na zajęciach,
-
zobowiązanie do zgodnego z zasadami współżycia społecznego zachowania
w trakcie uczestnictwa w zajęciach,
-
zobowiązanie do powstrzymywania się od zachowań i postaw agresywnych
w kontaktach z członkami rodziny i z innymi ludźmi,
-
zobowiązanie do powstrzymywania się od spożywania alkoholu, narkotyków
i innych substancji psychoaktywnych.
Ww. reguły, w odniesieniu do osób, których uczestnictwo związane jest z decyzjami sądu, powinny przewidywać sankcje za uchylanie się od udziału w programie.
-
Wszystkie działania diagnostyczne prowadzone zarówno w programie korekcyjno- edukacyjnym jaki i psychologiczno- terapeutycznym muszą być udokumentowane. Dokumenty należy opatrzyć datami podpisami osób je sporządzających.
-
Wobec każdego uczestnika programu należy prowadzić działania diagnostyczne – w formie diagnozy wstępnej, wynikiem której jest podpisanie kontraktu z uczestnikiem, a następnie diagnozy pogłębionej.
-
Diagnoza wstępna powinna zawierać informacje istotne dla pracy korekcyjno-edukacyjnej lub pogłębionych oddziaływań psychologiczno-terapeutycznych (wstępne rozpoznanie w ramach spotkań indywidualnych na początku realizacji programu, w celu określenia motywacji uczestnika, uzyskania informacji o jego funkcjonowaniu i sytuacji życiowej, a także o specyfice przemocy, którą stosował itp.).
Rekomenduje się uwzględnienie w diagnozie wstępnej następujących zagadnień: okoliczności skierowania do programu; określenie, czy uczestnik aktualnie stosuje przemoc; formy i okoliczności zachowań przemocowych; aktualną sytuację rodzinną, zawodową, prawną oraz inne cechy istotne dla pracy korekcyjnej.
-
Kontrakt z uczestnikiem programu – dokument sporządzony po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej, w którym uczestnik akceptuje i podpisuje zasady udziału w programie.
-
Diagnoza pogłębiona – dokonywana mniej więcej w połowie programu.
Rekomenduje się uwzględnienie w diagnozie pogłębionej następujących zagadnień: historia relacji, w których występuje przemoc; historia interwencji związanych z przemocą, doświadczenia związane z nadużywaniem alkoholu, narkotyków itp.; historia agresywnych/przemocowych zachowań w innych sytuacjach życiowych; kontakty z wymiarem sprawiedliwości, szczegółowa charakterystyka postaw i zachowań przemocowych.
Diagnozę wstępną i pogłębioną przeprowadza i dokumentuje realizator programu w trakcie pracy indywidualnej i grupowej.
-
Zawartość merytoryczna programu powinna oprócz oddziaływań edukacyjnych oraz psychoterapeutycznych obejmować praktyczne ćwiczenia dostarczające korekcyjnych doświadczeń osobistych, zmieniających zachowania i postawy związane z przemocą oraz rozwijające umiejętności samokontroli i konstruktywnego współżycia.
Rekomenduje się uwzględnienie w treści programu korekcyjno-edukacyjnego oraz pogłębionego programu psychologiczno-terapeutycznego następujących elementów:
- edukacja na temat kulturowo-obyczajowych zjawisk wspierających i przeciwstawiających się przemocy, stereotypów promujących przemoc, dziedziczenia wzorca przemocy z rodziny pochodzenia,
- promocja wartości i idei wspierających godność osoby, dobro rodziny, równość płci oraz prawa kobiet i dzieci, a także odpowiedzialność za osobiste decyzje i gotowość ochrony słabszych,
- stosowanie procedur behawioralno-poznawczych w celu korygowania postaw i zachowań związanych z przemocą,
- uczenie umiejętności konstruktywnej komunikacji interpersonalnej oraz samokontroli.
-
Dobór treści edukacyjnych powinien uwzględniać założone cele programu, czas jego trwania oraz specyfikę uczestników zajęć.
-
Zawartość merytoryczna programów powinna oprócz oddziaływań edukacyjnych obejmować praktyczne ćwiczenia dostarczające korekcyjnych doświadczeń osobistych zmieniających zachowania i postawy związane z przemocą oraz rozwijające umiejętności samokontroli i konstruktywnego współżycia.
-
Metody pogłębionej pracy psychologicznej w obszarze zmiany postaw i wzorców zachowań w relacjach z bliskimi.
V. Działania ewaluacyjne i monitoring programu.
-
Przebieg i efekty oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych oraz psychologiczno-terapeutycznych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie objęte są działaniami monitorującymi i ewaluacyjnymi.
-
Działania monitorujące i ewaluacyjne prowadzone są przez podmiot, któremu jednostka zleciła realizację w/w programów a wyniki tych działań są wykorzystywane w pracach nad doskonaleniem i upowszechnianiem dalszych metod oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych oraz psychologiczno-terapeutycznych.
-
Ewaluację prowadzi się:
-
przed rozpoczęciem programów – poprzez analizę zawartości merytorycznej programów pod kątem możliwości osiągnięcia celów,
-
w trakcie realizacji programów – poprzez rozmowę, obserwację postaw i zachowań uczestników oraz analizę stopnia adekwatności treści programu do oczekiwań uczestników,
-
po zakończeniu programów – poprzez monitoring zachowań uczestników programów pod kątem osiągnięcia zakładanych celów.
-
Monitoring uczestników będzie miał miejsce w trakcie trwania programu i przez okres do 3 lat po zakończeniu programu korekcyjno-edukacyjnego oraz psychologiczno-terapeutycznego, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie.
-
Uczestnicy programów.
-
Za osobę, która przystąpiła do programu uważa się osobę, która
- uzna fakt stosowania przez siebie przemocy w rodzinie,
- podpisze kontrakt, w którym zaakceptuje reguły uczestnictwa w programie,
- zobowiąże się do zaprzestania stosowania przemocy i poszanowania zasad współżycia społecznego
- weźmie udział w spotkaniu indywidualnym i co najmniej jednym spotkaniu grupowym,
- w programie psychologiczno- terapeutycznym wyrazi gotowość do osobistej, pogłębionej pracy psychologiczno- terapeutycznej w obszarze zmiany postaw i zachowań w relacjach z bliskimi.
-
Za osobę, która ukończyła program uważa się osobę, która uzna fakt stosowania przez siebie przemocy w rodzinie, podpisze kontrakt, w którym zaakceptuje reguły uczestnictwa w programie, zobowiąże się do zaprzestania stosowania przemocy i poszanowania zasad współżycia społecznego oraz weźmie udział w minimum 50% godzin zrealizowanych w ramach programu.
Zamawiający zaznacza, że wysokość poszczególnych transz przekazywanych Wykonawcy uzależniona będzie od liczby uczestników biorących udział w poszczególnych grupach oraz od godzin zrealizowanych w przypadku poszczególnych uczestników w ramach Programu Korekcyjno-Edukacyjnego dla Sprawców Przemocy w Rodzinie oraz Pogłębionego Programu Psychologiczno- Terapeutycznego dla Sprawców Przemocy w Rodzinie.
W przypadku osób, które przystąpią do Programu korekcyjno-edukacyjnego lub Pogłębionego Programu Psychologiczno- Terapeutycznego dla Sprawców Przemocy w Rodzinie i wezmą udział w 15-49% godzin zrealizowanych w ramach programu, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie w wysokości 450,00 zł za daną osobę.
W przypadku osób, które ukończą Program korekcyjno-edukacyjny lub Pogłębionego Programu Psychologiczno-Terapeutycznego dla Sprawców Przemocy w Rodzinie i wezmą udział w minimum 50% godzin zrealizowanych w ramach programu, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie w wysokości 900,00 zł za daną osobę.
VII. Dokumentacja z realizacji programu
-
Wszystkie działania podejmowane w ramach realizacji Programu Korekcyjno -Edukacyjnego (…) lub Pogłębionego Programu Psychologiczno- Terapeutycznego dla Sprawców Przemocy w Rodzinie muszą być dokumentowane.
-
Dokumentacja winna obejmować w szczególności:
-
na etapie rekrutacji – orzeczenie sądu lub informacja z Policji lub zespołu interdyscyplinarnego lub od kuratora lub wniosek osoby zainteresowanej udziałem w programie i inne dokumenty istotne z punktu widzenia zakwalifikowania danej osoby do programu lub dyskwalifikacji (np. informacje dotyczące sytuacji życiowej i funkcjonowania uczestników, w tym: okoliczności przystąpienia do programu, form stosowanej przemocy itp.; potwierdzenie zakwalifikowania do programu wraz z uzasadnieniem, bądź odmowa udziału z podaniem jej przyczyn itp.).
-
w trakcie realizacji zajęć - kontrakt, scenariusze zajęć, indywidualne karty uczestników programu, dokumentacja z ćwiczeń, listy obecności (poświadczone podpisami osób prowadzących zajęcia), dzienniki z prowadzonych zajęć, ankiety, notatki prowadzących zajęcia, dokumentacja z przeprowadzenia diagnozy pogłębionej itp.,
-
podczas działań monitorujących i ewaluacyjnych – ankiety, opinie, notatki, dokumenty potwierdzające monitorowanie sytuacji w rodzinie, kontakt z instytucjami itp.,
-
po zrealizowaniu oddziaływań – zaświadczenia o udziale w zajęciach/ ukończeniu programu, sprawozdania z prowadzonych oddziaływań, inne podsumowania,
-
inne tj.: karty obserwacji, kwestionariusze ewaluacyjne, prace uczestników, protokoły itp.
-
Realizację programu należy starannie udokumentować w stopniu i zakresie wynikającym z jego struktury oraz zgodnie z wytycznymi. Prowadzona dokumentacja powinna umożliwić dokonanie oceny realizacji zadania. Wszelkie dokumenty (łącznie
z dokumentacją sporządzaną przez uczestników podczas zajęć) winny być opatrzone datą ich sporządzenia oraz podpisami osób prowadzących. Dokumentację przechowuje realizator programu i udostępnia na żądanie zlecającego w celu oceny realizacji zadania. Z analizy dokumentacji sporządza się protokół.
VIII. Sprawozdanie z realizacji programu
-
Sprawozdanie z realizacji programu należy sporządzić w sposób przejrzysty, czytelny, umożliwiający dokonanie oceny i weryfikacji podjętych działań.
-
Sprawozdanie powinno zawierać m.in.:
-
nazwę programu, miejsce i termin realizacji programu, liczbę godzin, terminy zajęć.
-
charakterystykę uczestników programu i przebiegu zajęć (liczba osób, które przystąpiły do programu/ ukończyły program/ przerwały udział w programie, przyczyny przerwania programu, frekwencja (ilość godzin), sposób zgłoszenia do programu, liczba wydanych zaświadczeń o udziale/ ukończeniu programu, liczba spotkań dodatkowych (np. praca indywidualna, konsultacje z partnerem/partnerką).
-
opis działań podejmowanych w trakcie realizacji programu wraz ze wskazaniem stopnia realizacji zakładanych celów.
-
ocenę i wnioski prowadzących program, analizę wyników uzyskanych w toku ewaluacji, a także dokumentację z realizacji programu.
-
Każdorazowo po zakończeniu realizacji programu dla poszczególnej grupy, Wykonawca przedkłada Zamawiającemu sprawozdania częściowe. Ponadto po zakończeniu realizacji zadania przesyła sprawozdanie końcowe z realizacji Programu Psychologiczno- Terapeutycznego dla Sprawców Przemocy w Rodzinie.
-
Finansowanie programu w 2023 roku
-
Zgodnie z założeniami KPPPwR na 2023, wysokość dotacji na realizację zadania przyznawana jest wg następującego kryterium:
1 osoba x 900,00 zł w ramach jednej edycji programu.
-
W roku 2023 zakłada się podjęcie oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla maksymalnej grupy 61 uczestników, z czego 53 osoby do oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych i 8 osób do pogłębionego programu psychologiczno terapeutycznego.
-
Środki finansowe mogą być wydatkowane, w szczególności na:
-
wynagrodzenia specjalistów prowadzących program;
-
wynajem sali szkoleniowej, opłacenie mediów – w przypadku, gdy podmiot prowadzący nie posiada takiej sali,
-
zakup materiałów biurowych i dydaktycznych niezbędnych do realizacji programu,
w kwocie nie przekraczającej 10% przyznanej całkowitej dotacji celowej, tj. nie więcej niż 90,00zł na jednego uczestnika programu,
-
zakup artykułów żywnościowych, w kwocie nieprzekraczającej 1% przyznanej całkowitej dotacji celowej, tj. nie więcej niż 9,00 zł na jednego uczestnika programu,
-
zwrot kosztów dojazdu uczestnika programu – tylko w przypadkach uzasadnionych sytuacją socjalno-bytową uczestnika (kwota może być wypłacona wyłącznie po zakończeniu programu).
-
W ramach przyznanej dotacji środki finansowe nie mogą być wydatkowane na:
-
zakup wyposażenia i doposażenia,
-
tworzenie i finansowanie dodatkowych form pomocy, w tym poradnictwa (np. prawnego).
|